söndag 30 december 2012

The Hobbit recension

The Hobbit filmrecension av Annie Jonzon


Så har jag nu sett The Hobbit. Tyvärr en besvikelse, hade förväntat mig mer. Här har man mjölkat publiken och gjort en tunn bok till flera filmer. Det började med att Bilbo blir indragen i äventyret hemma i hans hobbithåla. Inledningen och den måltiden tog säkert 45 min. När gruppen väl ger sig iväg råkar de ut för troll, orcher och vättar och varje händelse dras det ut på.

Filmen är lång 2h 50 min men tiden gick ändå ganska fort. Filmen är välgjord och skådespelarna gör ett bra jobb. Gollum är den bästa karaktären, både rolig och väldigt läskig! Den som syns mest på duken är nog Gandalf.

Eftersnacket utanför biografen handlade om hur pass lik filmen är boken. Det var längesedan de flesta läste Bilbo så meningarna var skilda. Väl hemma tog jag fram boken och tittade lite i den. Jag skulle vilja påstå att filmen stämmer väl överens med boken och att man nu kommit till  s.92, i början av kapitlet som heter Underliga tillhåll.

Av mig får The Hobbit 3 pinnar av 5 möjliga.

1 kommentar: