fredag 5 oktober 2012

Varför ska man städa?

Varför ska man städa egentligen? Det är en bra fråga. Man kanske borde ställa sig den ibland och fundera på vilka värderingar och rutiner man för vidare till sina barn. Just nu skulle jag städa men det är roligare att skriva!

I min familj städar vi när det ska komma gäster till huset. "Oj, oj, oj vad här ser ut! I morgon är det kalas så nu måste vi städa!" "Ikväll ska vi ha möte här så då måste det vara ordning i köket." Ikväll kommer familjen Alenljung på besök så nu måste vi städa!" "Ska det se ut så här i morgon när dina kompisar kommer?" "Jag ska köra mina kollegor till kursen så jag måste städa bilen idag."

Alltså får mina barn lära sig att man städar för att andra ska trivas och tycka det är fint hemma hos oss. Det är så de tror att det ska vara. Fast man borde städa för sin egen skull. För att det är lättare att hitta saker, för att det är skönare att gå på ett rent golv, för att det luktar härligt med nyskurade golv, för att det är smakligare med ett fräscht kylskåp och fräschare med rena toaletter och skönt med nybäddade sängar. Men det är tyvärr inte det mina barn lär sig. Om man väljer att städa en vanlig torsdag för sin egen skull kanske det dessutom blir lite roligare? Hm, det här tål att funderas på.

3 kommentarer:

  1. Man får bjuda hem folk oftare då blir det mer rutin på städningen. Är nog som hos er på många andra ställen. Jag har själv inga bestämda städ dagar, det blir när man inte orkar se skiten längre, hundhåren är mjukt att gå på, det är gruset som är värst. Damm har jag inte ont av, det blir dammat ngn gång ibland.

    Funderar skarpt på om man skulle betala ngn som kom en gång i veckan eller var 14 dag så allt blir rent. Då kunde den varje gång ta ett projekt lite mer o en snabbis med de andra. Fast funderingen har legat där i många år o blir inte mer än just det!

    Har en kollega som har städhjälp för det var hela tiden ett bråk moment hemma, vem ska, vem jar inte. Så för deras husfrid tog de städhjälp, faktiskt ganska klokt. Men sen ska man känna man vill lägga pengarna på det!

    SvaraRadera
  2. Jag har också många gånger funderat på det där med städhjälp. Då skulle det hålla sig på en jämn nivå antagligen. Dessutom får man underhålla lite innan städhjälpen kommer. För den kan ju inte plocka på samma sätt som vi som bor i huset.

    SvaraRadera
  3. Jag tror ockå på städhjäp, särskilt när man jobbar heltid och lite till.

    SvaraRadera