fredag 8 februari 2013

Digital kalender

Jag har bytt min traditionella papperskalender till kalendern i i-paden och telefonen. Det ska ju vara så bra!


Första januari startade jag. Ett plus är att jag har samma kalender i både telefon, i-pad och jobbdator. Nackdelen är att jag ofta gör fel...

Det händer att jag inte aktivt väljer vilken kalender aktiviteten ska skrivas in i. Utan att veta om det så har jag flera kalendrar i både datorn och telefonen, alla är inte med i I-paden men de flesta. Har jag inte på visningsläge för just den kalendern där aktiviteten skrivits in i så poppar det aldrig upp. Jag försöker naturligtvis att använda en och samma men ibland skriver jag in aktiviteter med hjälp av datorn och då har den en kalender som första val som heter A. Ibland skriver jag in en aktivitet med hjälp av telefonen, den väljer kalender B och I-pad, naturligtvis kalender C. Då ska jag alltså komma ihåg att justera detta varje gång oavsett var jag skriver.

Sedan så råkar det ofta bli fel datum. Det har jag ingen bra förklaring till alls. Jag ber mina kollegor att gå igenom datum med mig lite då och då för att stämma av att jag fått aktiviteterna på rätt dag.

Jag saknar veckonummer och röda dagar, jag saknar snabb överblick. Det tar lång tid att skriva in en aktivitet. Nu har jag hållit på med detta i över en månad och jag gillar det inte. Hoppas det blir bättre!

6 kommentarer:

  1. Man kan ha papperskalender.....

    SvaraRadera
  2. Annamaria99@telia.com9 feb. 2013 11:38:00

    Köp en app med veckonummer

    SvaraRadera
  3. Ann, det finns önskemål uppifrån att jag ska använda digital kalender, åtminstånde i jobbet. Jag ger det ett år, utvärderar sen. Än har jag inte missat något jobbmöte men jag missade lämna in bilen till verkstan. Blir det många missar byter jag tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en jobb kalender i outlocken på jobbet. Dock har jag inte jobb e-posten i min jobb mobil. Jag har valt att inte ha de för att faktiskt kunna vara ledig de dagar jag inte ska jobba. Har man e-posten i mobilen ska man bara kolla o så svara man på mail helt plötsligt fast man är ledig.

      Har dock försökt att vara duktig att anävnda min almenacka i Iphonen men det går dåligt. Har gått tillbaka till pappersvarianten där jag har både jobb o privata grejer uppsatta. Tycker man får bättre överblick på ngt sätt. Sen kör jag mkt med lösa lappar i almenackan. Saker som jag gör ofta flyttar jag fram när jag gjort dom denna månaden tex. Att göra listan flöjer ofta med vecka efter veckan, men ibland blir oxå ngt avbockat,..... Lycka till med din digitala.

      Radera
    2. Och som vanligt stavar jag som en kratta......

      Radera