fredag 15 februari 2013

Instrumentval

Föräldrar där ute, tänk er noga för när ert barn ska välja instrument! Här i familjen spelas det en mängd olika instrument så jag vet vad jag talar om. Här är några exempel.

 

Dragspel- ganska behagligt ljud att lyssna på (jag kanske är partisk) men spelet är stort och tungt att släpa på. Mitt spel väger 12 kg. Inte lätt för ett litet barn att bära själv. Här blir du packåsneförälder.

Piano- också ganska behagligt ljud. Nackdel är att pianot står där det står. Det går aldrig att be barnet ta med det in i sitt rum och stänga dörren när du har huvudvärk eller vill se på TV.

Gitarr- väldigt behagligt ljud! Kan tillsammans med barnet stängas in i små utrymmen. Lätt för barnet att själv bära. Finns t.o.m. ryggsäckar till gitarren så att barnet kan cykla till spelningen.

Trumpet- mindre behagligt ljud. När Jonas försöker spela här hemma ber jag honom gå ut och stå på trappen. Jag är inte ensam om att tycka ljudet är obehagligt. En hund som vi var hundvakt åt började yla när Jonas tog första tonen. Hunden slutade när Jonas slutade spela. Annars är det ganska lätt att bära men krångligt att rengöra efter varje gång man använt trumpeten.

Saxofon- Obehagligt ljud om man står för nära. Jobbigt att lyssna på innan de kan spela. En ledsen elefant låter det som. Inte så kul att ha hemma i vardagsrummet. Hörselskydd är ett måste. Krångligt att rengöra efter varje användning. Ganska stor att bära med sig. Som tur var blev den kortlivad hemma hos oss.

Fler instrument kan jag inte uttala mig om. Men som sagt tänk till!

1 kommentar:

  1. Simon har valt trumpet men jag hoppas fortfarande på elgitarr.../Karin Welin

    SvaraRadera