I mitt jobb är diskussionen om läxor är stundtals het. Skolverket menar att barn idag i Sverige har så olika förutsättningar med att få hjälp med läxorna att deras slutliga resultat (betyget i slutändan) påverkas. De menar att det är skolans uppdrag att lära barnen det som ska läras i skolan. Det ska inte bero på hemmet om en elev blir godkänd eller inte. Skolan har idag ett kompensatoriskt uppdrag, vilket betyder att vi ska hjälpa de barn lite extra, som inte kan få fullt stöd hemma med t.ex. läxor.
Tänk då en familj med utländsk härkomst och mamma och pappa inte är så skarpa på svenska språket, eller om mamma har dyslexi eller jobbar kväll eller ligger och sover. Vem hjälper då barnet med läxan?
Kanske ligger det något i detta att läxor bara ska vara träning och innötning av sådant barnen redan förstått eller kan. Eller ska det beror på oss föräldrar hur barnen klarar sig i skolan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar