måndag 31 december 2012

Silverbrunnen 15

Epilog

Visst var Silverbrunnen hittad och nog skänkte den hela familjen lycka och glädje i många år! Lars landade precis utanför stugan och slapp hela den långa vandringen hem. Det blev stor uppståndelse när han kom och på kvällen ställde godsherren till fest för Lars ära.

Karl kom hem ett par dagar efter Lars. Han var mager, lortig och hade trasiga kläder. Han såg alldeles eländig ut men var vid liv och gott mod! Sötmandlarna sparade han och gav oss i julklapp det året. Han hade lärt sig ett och annat när han gick på tiggarstråt. Så småningom köpte han sig en gård och mjölkkor och började leverera mjölk till stugor och gårdar runt om i bygden.

Mor fick en trygg ålderdom och kunde vara stolt över alla sina barn. Anton tog över stugan och fars sysslor helt och hållet. När Anton gifte sig så flyttade hans fru in i stugan.

Lars berättar ofta om sin vandring till Silverbrunnen. Jag tror att den resan förändrade honom för alltid. Han och Rosali  vandrade dit en gång för nöjes skull men de ville inte berätta något om den resan när de väl var hemma. Jag vet faktiskt inte varför. De gifte sig föresten ett par år efter att allt detta med far och Silverbrunnen hände. Godsherre var ju gammal och blev hastigt sjuk och dog. Det gick ganska snabbt för Lars och Rosali att bli ett par efter det. De bodde på godset så Lars blev den nya godsherren. De fick fyra barn och jag fick vara barnflicka åt de barnen. Jag bodde på godset tills dess att jag också gifte mig. Den vintern och våren då allt hände minns jag inte så bra. Jag var ju så sjuk. Sommaren minns jag desto bättre. Det blev en varm och skön sommar med lagom mycket regn. Bästa skörden på många många år! Vädret var gynnsamt för mitt tillfrisknande. Det tog väldigt lång tid innan jag var helt återställd och hade fått tillbaka alla mina krafter.

Jag har funderat i många år på de berättelser Anton, Karl, Lars och Rosali berättat om deras vandringar i jakten på Silverbrunnen. Hur skulle det gått för mig tro? Skulle brunnen se likadan ut om jag fann den? Kan jag finna den? Har jag ett rent sinne och ett varmt hjärta? Frågorna är många och nyfikenheten stor. Kanske gör jag ett försök en vacker dag.
                        /Lillan



2 kommentarer:

  1. Ja d var en riktigt bra saga må jag säga. Fängslande från början t slut. Hoppas du har början t en ny snurrandes i huvudet alleredan .. Tack f läsningen o Gott nytt år Önskar Vi Er! Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Deta var en av de böästa sagor jag läst mamma <3<3<3<3

    SvaraRadera