tisdag 18 december 2012

Julskinka på kok!

Jag är gift med en storjägare (om han själv får säga´t). Häromveckan sköt han ett vildsvin t.ex. Köttet är analyserat enligt konstens alla regler och ätbart. Det är gott med vildsvin, mycket godare än älg och rådjur enligt min smak.

I år fixar vi vår egen julskinka! Den ligger i en stor gryta och kokar nu. Först har den legat i saltlag (eller heter det lake?) ett par dagar. Det fick vi lite hjälp med... Nu har vildsvinsskinkan kommit hem till oss för kokning. Kryddor fick vi med av killen som saltade skinkan... Skinkan ska koka ca 3 timmar så framåt halv tolv är den klar. Den ska vara 75 grader innuti. Kött-termometer fick vi låna av faster... ja, ni förstår. Med lite hjälp och stöttning gör vi vår egen skinka från skogen till tallriken! Det ska bli så spännande att smaka på den när den är klar!

3 kommentarer:

  1. Låter spännande, meddela hur den smakar. Vi har ju samma här, alltså mkt vildsvin.

    Har inte ätit så mkt vildsvin, men för ganska många år sen åt jag skinkstek gjord på vildsvin, riktigt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut göra! Idag griljerade jag den. Provsmakar kanske i morgon.

      Radera
  2. Ann! Nu har vi kommit en bit in i skinkan och den är god. Tyvärr för torr för min smak men det är ju en tillagningsfråga.

    SvaraRadera