lördag 8 december 2012

Julklappar till alla

Det börjar bli dags att köpa årets julklappar. Har ännu inte handlat en enda. Jag tillhör de som tycker om julklappar. Både att få och att ge. Om jag får för lite eller för tråkiga julklappar blir jag bevsiken. Naturligtvis är det inget jag säger eller visar vid julklappsutdelningen men jag kan ändå få känslan. Därför skäms jag också om jag inte fått till det här med klapparna till alla. Om jag ger bort en present som jag tycker är dålig eller  att den inte passar till den som får den, så känner jag skam och besvikelse. Åh andra sidan är det roligt när man hittat något som verkligen passar mottagaren. Då får det nästan kosta vad som helst bara det är riktigt rätt.

Till barnen tycker jag att det blir lite lätt hysteriskt. Kanske ännu mer när de var några år yngre, runt 5-7 år så där. Golvet runt granen var överbelamrat med paket och det var övervägande till barnen. Från oss föräldrar och andra släktingar och vänner. Det var så mycket nya grejer att de till slut inte värdesätte det de fick. Nu försöker vi tänka en rejäl klapp och någon eller några små (billigare) saker. Inte 20 paket per barn alltså.

Ett år, innan vi hade barn, åkte vi till en kanarieö över jul. Då hade vi inga julklappar och det gick bra det med. Vi saknade aldrig julen det året men de där hemma hade saknat oss på julafton. Jag skulle kunna tänka mig att åka på solsemester över julen med familjen men barnen skulle nog bli lite besvikna över att inte få fira jul.

Själv vet jag inte vad jag önskar mig i julklapp. Kanske ska börja med min egen önskelista först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar