måndag 13 augusti 2012

Nätshopping

Kom hem till familjen i eftermiddags och möttes av en spjuveraktig man och på avstånd hörde jag en visslande pojk. "kolla vad han åker på" var hälsningsfrasen. Sonen närmar sig och det är tur han har öron som stoppar leendet. "Mamma! Jag har köpt en bmx!" Betalat själv med varenda sparslant! Jag blir upprörd när jag hör vad pojkstackarn har betalat för cykeln, bmx eller inte.

Inne sitter dottern och letar på nätet efter något som hon vill ha som kostar 249 kr, för det är vad som fanns i hennes sparbössa. Häromdagen beställdes ett spel till playstation 2, trodde vi. I brevlåda kom ett spel som definitivt inte passar i Playstation 2.

Vad är detta??!!

Dagens It- samhälle gör oss köpgalna! Så klart man hittar något man vill ha om man letar lite på blocket eller kollar lite annonser. Inte konstigt att många unga hamnar i skuldfällan. det skulle vara svårare att handla på det viset, jag vet inte hur. Sexsidor förbjuder man sina barn att gå in på, spärrar datorn m.m. Kanske borde man göra likadant med cdon.com spelabutiken, blocket m.m.

Själv brukar jag beställa kläder, hälften passar om man har tur, fast det kan vi ta en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar