lördag 25 augusti 2012

Kantareller!

Dottern, jag och hunden cyklade iväg efter frukosten. Ja, hunden sprang. Vi tog oss till skogen och där jag sett svamp dagen innan. Första stället vi kom till var avplockat! Åh, nej! Hur ska nu det här gå? Vi fortsatte på vår runda och vek av in i skogen på måfå. Strax hittade vi stora gula fina och härliga kantareller. Det var verkligen jättestora men fina och fräscha. Korgen fylldes ganska snabbt. Vi cyklade vår runda och gjorda täta avhopp och incheckningar i skogen. Fick nog ihop ca 3 liter i alla fall! Nu ska vi göra en Västerbotten- och kantarellpaj. Smaskens!

På ett ställe i skogen fann vi ett stånd med trattkantareller, också de ganska stora och fina. Så snart kommer det antagligen krylla av båda sorterna ett tag framöver. Blir lite sugen på att ge mig ut i morgon också. Kanske till mina barndomstrakter. Där vet jag många bra ställen. Får suga på den lite.
Här förvälls de små svamparna. I nästa stekpanna kommer bamsingarna, fast då är de uppskurna förståss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar