lördag 11 augusti 2012

En rediger en

En del människor är så rediga och har ordning och koll på saker och ting. Deras hem är prydligt städade, deras barn har hela och rena kläder, gympapåsen och massäcken är alltid med på rätt dag, räkningarna betalda i tid, tvätten välorganiserad och inte allför stor hög, disken i diskmaskin eller i skåpen och kylskåpet fullt av basvaror.

Jag är inte riktigt sån. Det är ofta ganska stökigt hemma, barnen missar ofta massäck, jag springer och letar efter hyfsat rena och hela kläder 5 min innan avfärd på morgonen både till mig och barnen och i kylen finns en halv liter mjölk,  2 ägg och i bästa fall 1 paket köttbullar, halvfabrikat.

Men jag tror att man kan bestämma sig för vad man är för person och nu tänker jag byta från latis till rediger. Det handlar helt enkelt om att bestämma sig! Jag ska minsann ta tag i det här och få ordning och reda på hemmet och tillvaron! Mitt hem ska bli fläckfritt (barnen får äta utomhus så länge det går) snyggt och fint. Var sak på sin plats och ta tag i disk och tvätt så fort det visar sig (engångsartiklar?). Inte låta något ligga till sig!

Men var ska jag börja och när? På måndag är kanske en bra startdag. Det är ganska mycket så här i starten för att komma ikapp. Hela huset måste städas, all tvätt ska tvättas och sorteras och självklart, med mitt nya rediga jag, även strykas. Fönstrena skulle behövas putsas, rabatterna rensas och bilen städas. Tvätthögen just nu är enorm. Det här tål att tänkas på. Kanske ska vänta ett tag?

1 kommentar:

  1. Om du gör färdigt en sak i taget går det nog bra ska du se.
    Mia

    SvaraRadera