onsdag 22 augusti 2012

Första skoldagen-Teater?

I dag var det skolstart för den kommunala skolan i Mariestad. Där går båda mina barn. Jag är rätt insatt i det hela eftersom jag bl.a. arbetar på den skola de går på. Dagen som gått har jag delat med både personal och elever och nu på eftermiddagskvisten slogs jag av en tanke. Första skoldagen liknar ganska mycket en teater. Personalen är skådespelarna och barnen och föräldrarna är publiken. Skådespelarna har bakom kulisserna och ridån ett gediget arbete att utföra innan man kan visa upp något för publiken. Det förbereds i många timmar och det in i minsta detalj. När väl publiken är på plats går skådespelarna ut och gör sitt framträdande. Det är proffesionellt och bra. Under framträdandets gång försvinner de i olika omgångar ut bakom ridåerna och kulisserna och fortsätter att ordna och dona i ett rasande tempo. Föreställningen är kanske på väg att gå åt skogen men de räddar upp scenen utan att publiken märker något.

När skoldagen var slut idag pratade jag först med några ur personalgruppen. Det hade varit en jobbig dag, allt hade inte klaffat som det skulle. Andra tyckte att det hade gått riktigt bra. Hemma pratade jag med barnen. De var båda två mycket nöjda med första skoldagen och pratade även om det som personalen inte tyckte klaffade. De hade upplevt allt positivt! Publiken hade inte märkt av kaoset bakom scenen! För resten av terminen/ för resten av turnén, har det stor betydelse och kanske kan nu även personalen/skådespelarna, få njuta av kommande föreställningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar