måndag 3 september 2012

Presentkort, bra eller dåligt?

I fönsret på kontoret står ett present från en skönhetssalong i stan. Värde 100kr. Det var en vinst i ett lotteri. Det var min man som vann och nu överlämnat presentkortet till mig. Antagligen kommer jag aldrig att använda presentkortet, vet inte ens vart salongen i fråga ligger. Bra affär för salongen, får en intäkt utan att behöva leverera.

Det har hänt och händer ibland att jag vid födelsedagar köper presentkort och ger bort. Likaså att jag fått presentkort när jag fyllt år. Visst är det väl roligare att ge bort ett presentkort än sedlar? Eller? Det är knappast för att dölja presentens värde. Det blir ju uppenbart jämfört med om man köpt en pryl hur mycket pengar man lagt.

Kruxet är att jag är dålig på att utnyttja de presentkort jag får. Det har hänt alldelse för ofta att tiden hunnit gå ut eller att presentkortet kommit bort. Då hade det varit bättre om jag fått summan i rena pengar.

Kommer man till den lilla butiken eller salongen blir de först så glada att det kommer en kund men när man sedan tar fram presentkortet mulnar de ofta. Presentkort är bra för säljaren, främst om man inte utnyttjar det. Dåligt för köparen då man ofta glömmer eller tappar bort kortet eller har svårt att nyttja de sista kronorna på kortet. Så tycker jag i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Men en Fransk Manikyr hade la varit snyggt på Jonas ;-)
    Tror hon har salongen hemma i källare i Ladukärr. Det är Pär Åkerströms sambo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, han gillar ju att gå i kvinnokläder...

      Radera
  2. Ann-Charlotte W16 sep. 2012 13:12:00

    Den dagen man säljer p kortet får man inte räkna med i föräljningen den dagen, den dagen present kortet löses in räknas det som försäljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så för mindre butiker också? Vad gör man då av pengarna som betalats in? Vad händer med dem om presentkortet inte nyttjas?

      Radera