fredag 30 november 2012

Nu är det fredag

Veckan lider mot sitt slut, tänk vad dagarna rullar på! I helgen firar vi första advent. Snart är julen här (och snart är det vår igen). Men jag har minsann inte tid att sitta här och skriva idag! Nej, här ska skuras, tvättas fönster, bakas, stöpas ljus, koka skinka, sylta sylta ... nej nej nej stopp. Nu överdrev jag visst lite (igen).

I morgon kommer släkten, mannens syskon med familjer. Vi ska börja med en grillad lunch ute vid vår mysiga grillplats i trädgården, om vädret tillåter. Det blir något wokat, vet inte riktigt vad än. När det mörknar går vi in och myser med varm glögg och pepparkakor. Pratar, spelar spel och njuter av varandras sällskap, som vi alldeles för sällan gör annars. Hela gänget sover över så det blir middag på kvällen och frukost med varma baguetter på söndag morgon och så lussekatter förståss!

Nu är de flesta ljusstakarna och stjärnorna uppe. Fönstren i köket är tvättade på insidan och julgardinerna ska strykas och sedan sättas upp. Kvar att göra idag under eftermiddagen och kvällen är lite vanligt fredagsstäd och planering av matlagningen i morgon. Det mesta har jag hemma, har varit på WILLYS och handlat lite idag efter jobbet men åker nog en sväng i morgon fm också. Man kommer alltid på något ytterligare.

Konstigt nog, efter allt mitt vanliga klag på disk och städ, så känns det här bara roligt. Jag ser fram emot den här helgen, så det är bäst jag går och stryker de där gardinerna nu!

Trevlig första Advent allihop!

2 kommentarer:

  1. Glöm inte plånboken :)/am

    SvaraRadera
    Svar
    1. extra viktigt eftersom gästerna inte var med till affären!

      Radera