söndag 4 november 2012

Ljus på kyrkogårdarna!

Jag var igår och satte ljus på våra gravar. Först var jag vid min pappas grav. Jag hamnade där av en slump vid ca 17.30, alltså skymningstimmen. Tydligen hade fler människor bestämt sig för att den timmen var tiden för att gå till graven. Vägen fram till kyrkogården var kantad av bilar på båda sidor. Parkeringen utanför var full, det stod bilar på gräsmattor och trottoarer. In på området gick ett pärlband av bilar, jag var en av dem. Snigelfart in på området, en del fortsatte upp till minneslunden andra körde runt i rondellen. Även här stod det bilar parkerade utmed vägen överallt. De som bodde inom promenadavstånd kom gående. De kom gående i grupper från två personer till 10-15 stycken. Jag har ALDRIG sett något liknande. Det var hundratals människor där på en gång. Det var inte precis så att man satte sig vid graven och grät en skvätt. Nej, jag tände mina ljus och åkte därifrån ganska kvickt. Men när jag åkte hade tillströmningen faktiskt avtagit så alla kom verkligen i precis samma stund!

På kyrkogården i Ullervad var det lugnare. Det stod mycket bilar där men det var något på gång inne i kyrkan också. Ute på kyrkogården var det inte så många människor. Jag tände två ljus. Jag skulle nog behöva gå dit idag och tända dem igen, det blåste så förfärligt rakt mot graven så ljusen har antagligen slocknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar