onsdag 29 maj 2013

Pollenallergi

Jag har pollenallergi. För några år sedan fick jag även astma p.g.a. min allergi. Då hamnade jag på allergimottagningen i Skövde. Vilket klipp! Där gjordes ett omfattande pricktest och man konstaterade att jag var allergisk mot många saker, häst, hund, katt, gräs, björk m.m. Det som gav mest utslag och som jag var riktigt mycket allergisk emot var björk, katt och persika. Så då började jag med en lång behandling av hyposencibilsering, hur nu det stavas. Det innebar att jag fyra  i vecko i rad fick åka till KSS och ta en spruta med björkpollen extrakt, därefter var 6:e vecka i tre års tid. Redan första sommaren märkte jag en förbättring. De kliande svullna ögonen uteblev, likaså rinnande näsa och nysattacker på ca 15 nysar på rad. inte heller något mer astmaanfall. När jag slutade med sprutorna hade jag också helt kunnat sluta med all medicinering, tabletter, inhalator och nässpray. Så skönt! Det har varit bra nu i några år men i år har jag faktiskt blivit riktigt allergisk igen. Har fått medicinera med piller och inhalator. Den här gången var det Lönnen som ställde till det för mig. Antingen är det så att mitt skydd börjar gå ur kroppen eller så har jag utvecklat nya allergier mot bl.a. lönn. Väntar ut denna pollensäsong som snart borde vara över. Blir det jobbigt nästa år igen är det v'l bara att kontakta allergicentrum igen. Min stadiga resor till Skövde kanske måste börja igen. En sak var bra i alla fall. Min sprutfobi försvann på kuppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar