söndag 31 mars 2013

Information på nätet

Vet du vad som kommer upp om man googlar på Ditt namn? Hur mycket information finns det på nätet om dig, dina aktiviteter, dina bilar, dina djur, dina barn?

Det är skrämmande så mycket man kan få reda på via nätet och hur mycket information det finns om människor, bilar, hästar, individer. Mycket av informationen styr man inte själv över och kan inte heller påverka dess existens. Mötesprotokoll är ett exempel, du kan vara omnämnd i ett protokoll som föreningen lagt ut på nätet. Är det en förening du vill att allmänheten ska känna till att du är medlem i? Kan du stå för det 20 år senare också? Eller vid en jobbintervju? Bloggar är ett annat exempel. Är du bloggaren själv får vi verkligen hoppas att du förstår konsekvenserna med det du skriver i din blogg. Andra bloggare kan skriva om dig. Vad ni gjorde i lördagskväll, vilka flirtar ni hade, hur fulla ni var m.m. Den bloggen kan mormor och morfar också läsa, eller dina barn. I bloggen kan det stå information om det där drömhuset du tänkt lägga bud på. Det stod i bloggen att ett fruktansvärt mord skedde där för 15 år sedan. Hur kul skulle det vara att veta? En annan informationskanal till nätet är tidningsartiklar. Har du en grannfejd eller bråk med ett försäkringsbolag och en artikel skrivs om detta och du omnämns, då kommer det upp när man söker på ditt namn. Jag skulle inte vilja bli förknippad med en artikel om hästbajs på gatorna i Ullervad t.ex. Även i artiklar kan det stå saker om ditt drömhus eller nya arbetsplats som du inte vill veta.

Själv har jag vid tre tillfällen sökt information på nätet där resultatet kraftigt påverkat mig. Vid ett tillfälle avstod jag att göra affär med en person p.g.a. av det som framkom om personen. Vid de andra två tillfällena har det inte påverkat mitt beslut men det jag fått veta fick mig definitivt inte gladare. Jag har fått onödig information. Information som jag önskar jag hade sluppit. Om informationen är rättvis och sann har jag ingen aning om, jag har skapat min bild i vilket fall. Så gör nog de flesta, dess värre.

Ta och googla på ditt namn så får du se vad som dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar