måndag 28 augusti 2017

det sket sig med sång och musik

Då skulle jag smyga igång med lite normal kosthållning. Inte falla i fällan att vara trött hungrig och sur och vips ha en hamburgare i hand. Det sket sig med sång och musik kan man säga, redan första dagen.


I helgen satt jag och skrev matlista för två veckor framåt. Vardagmiddagar och helgluncher. Inga sallader med pressad grapefrukt utan helt vanlig mat. Vi ska äta vanlig mat på fasta tider, vara förberedd och uträknad för att inte hamna i diket med en cola och japp på vägen hem från jobbet. Sent i söndags var jag och handlade till första veckans matsedel. Kylskåpet välfyllt med god näringsrik mat! På måndag, idag, skulle vi ha ugnsbakad falukorv med hemlagat potatismos och kokta ärtor. Tyvärr glömde jag köpa falukorv. Det gör jag på väg hem från jobbet då, tänkte jag.

Måndagen kom. Morgonen blev lite halvkaotisk. Jag hade glömt att jag skulle lämna bilen på verkstaden hela dagen. Jag som skulle till Falköping... Okej, det fick jag hoppa över och så fick jag bli skjutsad till min vanliga arbetsplats. Arbetsdagen flöt på. Fick i sista minuten skjuts av en kollega till verkstaden för att hämta ut min bil. Hade nu 20 min på mig att hämta sonen, skjutsa honom till frissan och sedan åka till kören. Jag sladdade in på parkeringen precis när klockan slog start. Affären och korven hade jag inte hunnit med ej heller en frukt eller annat mellanmål på eftermiddagen. Mitt i körsången råkade jag titta på klockan och kom på att jag skulle med sonen till musikskolan för att sätta höstens schema. Oops, sladdade ut från parkeringen och gasade mot stan. Sju missade samtal från en son som trodde han var helt glömd. Lite coolt släntrade vi in tillsammans med fem minuters marginal. Han fick sina gittarr-tider.

Humöret hade nu sjunkit en bra bit på skalan. Stress och tom mage. Nu hade vi två alternativ. 1. Åka och handla falukorv för att sedan åka hem och skala och koka potatis och fixa med korven eller 2. svänga in lite lätt på Mc Donalds. Ni vet vilket jag gjorde.

Jag gjorde åtmonstånde en bra sak idag. Det var tack vare mina underbara kollegor. Vi tog en promenad på lunchratsen! Det var så härligt så det bestämde vi oss för att göra varje dag hädanefter. Till och med i regn. I morgon står det fisksoppa på meny. Jag går och tar upp torsken nu så den är tinad i morgon när jag kommer hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar