lördag 12 april 2014

Att tända eld

Helt klart är att jag inte varit pyroman i tidigare liv. Nu har jag svårt att få tidningspapper att tända så den karriären verkar körd nu med.

Skulle elda ris på torpet tidigare i veckan. Det var lite blött ute, regnade faktiskt, men ändå. Hur svårt ska det va?

Efter ca 1,5 timme, två tändsticksaskar och många tidningar gav jag upp. Jag prövade nästa dag igen. Nej, vädret var inte bättre. Efter 1 timme, 10 tändstickor och 1 liter tändvätska så brann det äntligen! Ja, jag vet. Man ska inte använda tändvätska. Jag vet, det är farligt, ja, jättefarligt. 

I höstas skulle jag elda i köksspisen. Det gick inte heller så bra. Vi fick utrymma torpet. Efter 2 timmar fick jag städa, skura sot och tvätta det som gick.

Det är helt enkelt inte lätt att tända till, tända på menar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar